rss tweeter youtube facebook 2017-11-20, pirmadienis

Apklausos>>

Kur kitą sezoną rungtyniaus Fedoras Černychas?

Rezultatai

Loading ... Loading ...

Draugaukime

Statistika >>

  • Anglija
  • Ispanija
  • Italija
  • Prancūzija
  • Vokietija
  • Lietuva
  • Lentelė
  • |
  • Tvarkaraštis
  • |
  • Rezultatai
Ad Ad

Straipsnis. Užburtas ratas: kodėl futbolas neišgyventų be rėmėjų?

2014-12-28, 22:00
Vaidotas Jarašius, futboloekspertas.lt
cempionu lyga remejai
Čempionų lygos rėmėjai

Turbūt nei viena sporto šaka pasaulyje negalėtų išgyventi be rėmėjų. Bėgant laikui, konkurencija tarp klubų, rinktinių, atskirų žaidėjų futbole (ne vien aikštėje) tik didėja. Visi varžosi, kas įmuš daugiau, padarys geriau, greičiau, moderniau, uždirbs didesnį pelną. Norom nenorom į tai įtraukiami ir sirgaliai, kurie pradeda lyginti savo favoritų ir pagrindinių jų oponentų pasiekimus. O tų pasiekimų dažnu atveju nebūtų arba jie būtų daug mažiau pastebimi, jei ne sporto renginius remiančios įmonės.

Žaidimo vystymosi pradžia buvo kitokia. Futbolo progresą skatino natūralūs dalykai: galimybė smagiai praleisti laiką su draugais, atitolti nuo rūpesčių, pasivaržyti ir įrodyti, kad esi kažkiek geresnis už kitus. Taip susikūrė pirmosios komandos. Netrukus atsirado noras palyginti save su gretimo miesto ekipomis, o kartu ir poreikis organizuoti bendras taisykles turinčias varžybas. Net ir naiviai įsivaizduojant, kokius darbus reikėjo padaryti ir kokių priemonių reikėjo jiems atlikti, norint suorganizuoti varžybas, netrunki suprasti, kad visa tai nėra jau taip paprasta ir reikalauja tam tikrų lėšų.

Pavyzdžiui, pirmasis pasaulio futbolo čempionatas buvo surengtas 1930 metais. Jis vyko Urugvajuje, o jame dalyvavo 13 rinktinių. Iš jų tik 3 atstovavo Europos žemynui, kadangi nuvykti į kitą pasaulio kraštą visam komandos personalui reikėjo didelių lėšų, kurių tarpukaryje nemažai šalių tiesiog neturėjo. Kas žino, ką jame būtų nuveikusios tuo metu pajėgios Italijos, Čekoslovakijos, Austrijos ar Vokietijos nacionalinės komandos, jei tik būtų turėjusios tokią galimybę. Aišku, prieškario, tarpukario ir pokario laikotarpiai turi savo geopolitinį atspalvį, todėl juos derėtų vertinti kitaip. Visiškai kita epocha prasidėjo tuomet, kai futbolo rungtynės buvo pradėtos rodyti per televiziją ir plačiai šviesti žiniasklaidos.

Antroje praėjusio amžiaus pusėje pradėjo vystytis tikrasis futbolo kultas. 1954 metais parodyta pirmoji pasaulio čempionato futbolo transliacija. Žaidimo fanai, net ir nebūdami stadione, jau galėjo pamatyti, kaip sekasi žaisti jų palaikomai komandai. Pietų ir Šiaurės Amerikose žaidimo vystymuisi buvo nepakankamai daug stiprių ekonomikų, o Azijos šalyse žaidimo populiarumas neaugo taip greitai, todėl pagrindinis impulsas futbolo augimui buvo suteiktas Europoje. Pasaulio futbolo čempionatai jau tuomet buvo tokie populiarūs, kad neišvengiamai atsirado būtinybė organizuoti kiekvieną sezoną vykstančius klubinius turnyrus. 1955 metais pirmą kartą organizuotas šiuo metu stipriausias pasaulyje tarptautinis klubų turnyras – UEFA Čempionų lyga. Populiariumas žymiai išaugo ir nacionalinėse pirmenybėse, kurias daug plačiau pradėjo šviesti žiniasklaida.

real

Pav. Praėjusio amžiaus 6-ajame dešimtmetyje dominavęs „Real“ neturėjo rėmėjų logotipų

Šių dienų futbolo populiarumą puikiai iliustruoja paskutinio pasaulio futbolo čempionato skaičiai. 64 rungtynes stadionuose stebėjo 3,4 milijonai žmonių. Situaciją pasauliui apžvelgė 16,7 tūkstančių akredituotų žurnalistų. Visame pasaulyje pirmenybes stebėjo daugiau nei 1 milijardas žmonių, t.y. maždaug kas 7 planetos gyventojas. Nenuostabu, kad daugybę lėšų turnyro organizavimui išleidusi Brazilija galutinai įvertinusi pajamas tikisi gauti 7,2 milijardus JAV dolerių. Tokie įspūdingi skaičiai, kurie pranoksta net Olimpinių žaidynių skaičius, pritraukia gausybę rėmėjų. Coca-Cola, McDonalds, Sony - tai tik dalis didžiųjų kompanijų, remiančių svarbiausius futbolo turnyrus.

Reikia suprasti, kad ne mažesnė kova, nei vyksta futbolo aikštėse, dažnai egzistuoja visai šalia jų. Įmonės, remiančios įvairias komandas, renginius, žaidėjus, tikisi padidinti savo populiarumą, pasinaudodamos futbolo, kaip sporto šakos numeris „1″, statusu. Ir tai logiška, nes nauda yra abipusė. Pavyzdžiui, žaisti azartinius žaidimus siūlančios įmonės konkuruoja tarpusavyje, kurios logotipas bus uždėtas ant geriausių pasaulio klubų marškinėlių ar puikuosis futbolo aikščių stenduose. O kuo turnyras, čempionatas ar rungtynės įdomesnės, tuo geriau visoms suinteresuotoms pusėms.

Tarkim, UEFA Čempionų lygos varžybas transliuoja televizijos iš daugiau nei 80 šalių, o finalą dvikovą kasmet stebi gerokai daugiau nei 100 milijonų planetos gyventojų, tad futbolą remiančios įmonės gauna neabejotiną naudą. Kitas pavyzdys yra pavieniai susitikimai ar futbolo renginiai. Daugeliui į atminti įstrigusios draugiškos rungtynės tarp Švedijos ir Anglijos rinktinių Solno mieste 2012-aisiais, kurias neįtikėtino Zlatano Ibrahimovičiaus pasirodymo ir gražiausio sezono įvarčio dėka laimėjo šeimininkai, sulaukė milžiniško susidomėjimo ne tik dvikovos metu, bet ir prieš ar po jos. Lažybų bendrovė casino.com ir kitos tą mačą rėmusios įmonės turėtų būti itin patenkintos, kadangi būtent tokio ažiotažo sulaukiančios rungtynės sportą remiančioms įmonėms yra pačios naudingiausios. Dar vienas elementarus pavyzdys yra sportinių prekių gamintojo Adidas nuo seno tiekiami kamuoliai svarbiausiems turnyrams. Vien paskutiniajame pasaulio futbolo čempionate jų reikėjo daugiau nei 3 tūkstančių, tad skaičiuojant paprastai rinkos kainomis, 1 milijoną litų planetos pirmenybių organizatoriams be rėmėjų pagalbos būtų kainavę tik kamuoliai!

ibrahimovic

Pav. Anglijos – Švedijos dvikova dėl fenomenalaus „Ibros“ pasirodymo sulaukė didžiulio dėmesio

Tačiau ir ši suma neatrodo labai išskirtinė, kai palygini ją su klubų gaunamomis pajamomis už reklamą ant marškinėlių. Naujoji „Manchester United“ sutartis dėl marškinėlių gaminimo dešimties metų laikotarpiui nuo 2015-2016-ųjų sezono iš viso bus verta 940 milijonų eurų. Pridėjus beveik 60 milijonų eurų kasmet, kuriuos anglai gaus iš Chevrolet už įmonės logotipą ant marškinėlių priekinės dalies artimiausius septynerius metus, jau gauname apie 150 milijonų eurų kiekvienais metais tik iš dviejų rėmėjų. Žaidėjų, trenerių ir kito personalo, stadiono, akademijų išlaikymas ir naujų žaidėjų paieška bei įsigijimas kainuoja velniškus pinigus, todėl tokie įspūdingi skaičiai yra pateisinami. Dėl aršios konkurencijos ilgametę tradiciją nedėti logotipo ant marškinėlių priekio pamynė Katalonijos pasididžiavimas „Barcelona“. Kitą Ispanijos grandą Madrido „Real“ prispyrusios milijoninės skolos verčia ieškoti papildomų rėmimo galimybių, todėl klubas artimiausiu metu ketina parduoti teisę naudoti namų stadiono pavadinimą. Maža to, turtingiems rytų oligarchams ar arabų šeichams įsigyjant ir didžiuliais pinigais stiprinant savo komandas, kiti klubai nenori atsilikti, todėl futbolininkų transferai ekipoms kainuoja vis daugiau ir daugiau. Netgi žaidėjų perėjimams į kitas komandas įtakos turi, su kuriuo rėmėju vienas ar kitas futbolininkas turi sutartį.

Vertindami nedaugelio šalių, kuriose futbolas nėra pagrindine sporto šaka, arba tų, kurios dėl santykinai mažos populiacijos negali greitai padidinti susidomėjimo žaidimu, atžvilgiu, futbolo rėmėjai tampa dar svarbesni. Arčiausias pavyzdys yra Lietuvos futbolo A lyga. Pagrindinė problema, kuri lemia mažą susidomėjimą čempionatu, yra finansiškai silpni klubai, ieškantys trumpalaikės naudos. Apie tai minėjo ir Lietuvos čempioną „Žalgirį“ po sezono palikęs, sėkmingai mūsų šalyje dirbęs, strategas iš Lenkijos Marekas Zubas. Anot jo, be stabilaus rėmimo, negali egzistuoti nei vienas klubas. Nei viena ekipa Lietuvoje negauna lėšų ir televizijos transliacijų, o kai pastarųjų nėra arba beveik nėra, neatsiranda ir daug norinčiųjų paremti komandas. Gauname užburtą ratą, kuris sukasi, tik jei veikia visos jo dalys. Jei bent viena iš jų nutrūksta, rimtas pavojus kyla ir kitų tvarumui.

Reziumuojant galima teigti, kad futbolo pasaulyje turime nenutrūkstamą ciklą. Kad žaidimas nenustotų vystytis ir išliktų populiariausia pasaulyje komandine sporto šaka, informacinių ir finansinių rėmėjų pagalba yra būtina. Tai skatina visapusę konkurenciją – klubai, turnyrų, varžybų organizatoriai siekia gauti kuo didesnės naudos, o rėmėjai viliasi aprėpti kiek įmanoma platesnę auditoriją. Eiliniam futbolo aistruoliai šis užburtas ratas ne visada yra aktualus, tačiau be jo, žaidimas, kurį stebime šiandien, būtų visai kitoks.

Norėdami paskelbti komentarą, turite prisijungti

Kitos Naujienos >>

cristiano-ronaldo

Ketvirtą karjeroje „Ballon d’Or“ apdovanojimą iškovojo Cristiano Ronaldo (3)

11 mėn.

Prancūzijos žurnalo „France Football“ rengiamo prestižinio „Ballon d‘Or“ („Auksinio kamuolio“) apdovanojimuose už pasiekimus 2016 metais triumfavo Cristiano Ronaldo. Tai paaiškėjo pirmadienį vykusioje šių apdovanojimų ceremonijoje….

cempionu-lygos-burtai

Istorija kartojasi: Čempionų lygos burtai tarpusavyje suvedė dažnus oponentus (5)

11 mėn.

Pirmadienio popietę Šveicarijos mieste Nione ištraukti UEFA Čempionų lygos turnyro aštuntfinalio burtai, suskirstę šešiolika stipriausių žemyno ekipų į aštuonias poras. Pirmą kartą nuo 2000-ųjų, kai…

pogba

Europos lygoje Ž. Karčemarskas kovos su graikais, laukia brolių Pogba akistata

11 mėn.

UEFA Europos lygos futbolo turnyro burtai pirmadienį į vieną porą suvedė anglų „Manchester United“ ir prancūzų „Saint-Etienne“ ekipas. Tai reiškia, kad vienas prieš kitą rungtyniaus…

baravykas

„Žalgirį“ papildė svarbus A lygos konkurentų žaidėjas

11 mėn.

Po keturių savaičių Vilniaus FK „Žalgiris“ futbolininkai ir treneriai susirinks į pirmą 2017 m. sezono treniruotę. Kartu su komandos senbuviais sezonui ruošis ir naujokai. Pirmuoju…

chapecoense-fanas

Nesuvokiamas sprendimas: katastrofoje žuvusiai „Chapecoense“ ekipai – bauda

11 mėn.

Paskutiniame Brazilijos futbolo čempionato ture tarpusavyje turėjo susitikti tragiško likimo ištikta – į lėktuvo katastrofą patekusi „Chapecoense“ komanda ir Belo Horizontės „Atletico Mineiro“. Dėl visam…

lietuvos-sales-futbolo-rinktine

Lietuva Baltijos futsal taurėje liko antra

11 mėn.

Sekmadienį pasibaigė Baltijos futsal taurės varžybos. Lietuvos rinktinė antrosiose turnyro rungtynėse 2:4 nusileido Latvijos komandai ir užėmė antrą vietą. Nuo pirmų rungtynių minučių Latvija primetė svečiams…

lietuvos-sales-futbolo-rinktine

Baltijos futsal taurėje – lygiosios su estais

11 mėn.

Baltijos futsal taurės rungtynėse Jelgavoje Lietuvos rinktinė dvikovoje su Estija neišsaugojo turėtos persvaros ir turėjo tenkintis lygiosiomis. Prieš turnyrą Lietuvos komanda dėl ligos neteko Ryčio…

lietuvos futbolo fanai
video

futboloekspertas.lt sveikina žaidimo entuziastus su Tarptautine futbolo diena

11 mėn.

Kasmet gruodžio 10 d. viso pasaulio futbolo fanai mini tarptautinę futbolo dieną, kurią savo nutarimu paskelbė Jungtinių Tautų Organizacija. Tarptautinė žaidimo bendruomenė, kurią sudaro apie…